Płyną statki z bananami, czyli o edukacji globalnej w Poznaniu

Inicjatywa pt. Płyną statki z bananami, czyli food miles, stworzona i zrealizowana przez Aleksandrę Cyran i Maję Rachował.

Od plantacji na Kostaryce do naszego stołu banany przebywają 10 tys. km. Czy jest to obojętne dla naszego środowiska naturalnego? Czy owoce egzotyczne to dla nas najlepszy wybór? Między innymi o tym była inicjatywa pt. Płyną statki z bananami, czyli food miles, stworzona i zrealizowana przez Aleksandrę Cyran i Maję Rachował, która miała miejsce w Szkole Podstawowej nr 1 w Poznaniu z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej.

Inicjatywa była częścią projektu „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” realizowanego przez Chrześcijańską Służbę Charytatywną (ChSCh) i współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r.

– Odbiorcami inicjatywy były uczennice i uczniowie klasy drugiej integracyjnej ze szczególnym uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niesłyszących i słabosłyszących – wyjaśnia Aleksandra Cyran. – Uczennice i uczniowie bardzo chętnie brali udział w proponowanych aktywnościach. Z moich obserwacji wynika, że największą radość sprawiła dzieciom piosenka Płyną statki z bananami wraz z pokazywaniem w języku migowym.

Celami zajęć było m.in. pokazanie negatywnych konsekwencji transportu towarów na dużych odległościach zarówno dla środowiska jak i dla zdrowia człowieka, a także wzbudzenie refleksji na temat współzależności krajów Północy i Południa. Uczennice i uczniowie pokazywali na mapie politycznej świata, gdzie ich zdaniem uprawiane są jabłka i banany, oglądali prezentację na temat podróży bananów z plantacji na nasz stół, pokazującą, ile dwutlenku węgla (powodującego globalne ocieplenie) jest wydzielane przy tej okazji, a także zastanawiali się nad tym, które owoce – lokalne czy sprowadzane z odległych krajów są najzdrowsze (najlepiej dostosowane do potrzeb ludzi żyjących w danej strefie klimatycznej).

Materiał edukacyjny przygotowany przez realizatorki powyższej inicjatywy, podobnie jak inne scenariusze innych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” zostanie zamieszczony w pierwszej w Polsce recenzowanej publikacji pod redakcją zawierającej narzędzia do nauczania edukacji globalnej dzieci i nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Więcej o inicjatywach realizowanych przez ChSCh podczas Tygodnia Edukacji Globalnej można znaleźć na www.facebook.com/ChrzescijanskaSluzbaCharytatywna

Polska Pomoc

(aw)

Zobacz także...