Uczniowie i uczennice podstawówki słuchali melodii Ziemi

Jedną z inicjatyw podjętych w ramach TEG był program zrealizowany 21 listopada w Parczewie (woj. lubelskie). 

Inicjatywa była częścią projektu „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” realizowanego przez Chrześcijańską Służbę Charytatywną (ChSCh). Zajęcia skierowane do uczniów i uczennic klasy integracyjnej w Szkole Podstawowej nr 2 im. Św. Królowej Jadwigi w Parczewie, w tym do dzieci niesłyszących i słabosłyszących, odbyły się pod hasłem „Usłyszeć melodię Ziemi” i dotyczyły segregacji odpadów i ochrony środowiska naturalnego.

– Na zajęciach zorganizowałyśmy zabawę „Ekobabka” – ekologiczną wersję „Ciuciubaki” – mówi Oktawia Czechowska, która razem z Agnieszką Kasperczuk współtworzyła scenariusz i współrealizowała inicjatywę. – Uczestnicy i uczestniczki mieli zasłonięte opaską oczy i odgadywali, potrząsając „dźwiękowymi pudełkami” (pojemnikami na odpady), co znajduje się w środku: papier, szkło, plastik czy metal.

Uczniowie i uczennice tworzyli też instrumenty muzyczne. Po nauce krótkiej piosenki o naszej planecie miał miejsce koncert.

Czym jest edukacja globalna?

– Edukacja globalna to nauka o globalnych współzależnościach, tolerancji i odpowiedzialności przed światem za decyzje, które podejmujemy – wyjaśnia Piotr Gaweł, trener w zakresie edukacji globalnej. – Żyjemy w pewnym systemie powiązań. Nasze zachowanie może wywołać efekt kuli śnieżnej: kiedy my podejmiemy jakąś inicjatywę i przyłączą się do niej inni, następuje zmiana.

Choć może się wydawać, że jako jednostki mamy niewielki wpływ na to, co dzieje się na innym kontynencie, w rzeczywistości dzisiejszy świat z jego systemem licznych zależności daje nam więcej możliwości ku temu, niż się spodziewamy.

– Ważna jest świadomość, że np. nasze zachowania jako konsumentów mają wpływ na innych, np. firmy produkujące dobra, które kupujemy. [Możemy np. sprzeciwić się wobec polityki firm odzieżowych, które mają swoje fabryki w Azji czy Afryce i często wypłacają swoim pracownikom dramatycznie niskie pensje – przyp. red.]. Z edukacją globalną silnie wiąże się też szacunek dla drugiego człowieka i unikanie stereotypów. Nie powinniśmy wykazywać postawy „ja jestem lepszy”, ale razem starać się podejmować działania zmierzające do rozwiązywania problemów – podkreśla Piotr Gaweł.

W ramach projektu „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” odbyła się m.in. Interdyscyplinarna Letnia Szkoła Edukacji Globalnej, w której wzięły udział studentki i absolwentki psychologii bądź pedagogiki przygotowującej do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały edukacyjne przygotowane przez uczestniczki projektu zostaną zamieszczone w pierwszej w Polsce recenzowanej publikacji pod redakcją zawierającej narzędzia do nauczania edukacji globalnej dzieci i nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Projekt „Edukacja globalna w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r.

Polska Pomoc

 

Więcej informacji o inicjatywach organizowanych przez ChSCh podczas Tygodnia Edukacji Globalnej można znaleźć na profilu: www.facebook.com/ChrzescijanskaSluzbaCharytatywna

 

(aw)

Zobacz także...