Zielony Ład w Szkole – film i przewodnik
Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało międzyprzedmiotowe materiały edukacyjne, zadania interdyscyplinarne oraz przewodnik merytoryczno-metodyczny dotyczący europejskiej strategii na rzecz zrównoważonej gospodarki o nazwie Europejski Zielony Ład.
Przewodnik „Zielony ład w szkole” powstał z myślą o wszystkich nauczycielach i nauczycielkach chcących realizować edukację ekologiczną na zajęciach w szkole podstawowej.
Publikacja jest podzielona na trzy części. W części pierwszej prezentujemy koncepcję edukacji ekologicznej i piszemy o korzyściach z obecności tego rodzaju kształcenia w szkole, wyjaśniając, jak może wpływać na rozwój uczennic i uczniów oraz kształtować ich kompetencje kluczowe. Podpowiadamy, jak wprowadzać do szkoły elementy edukacji ekologicznej. W części drugiej omawiamy aktualne, istotne zagadnienia z obszaru ochrony środowiska dotyczące również zmiany klimatu oraz Europejskiego Zielonego Ładu – strategii stawiającej sobie za cel, aby Europa stała się pierwszym „zielonym kontynentem”: neutralnym dla klimatu, przyjaznym środowisku i troszczącym się o dobrostan ludzi przy jednoczesnym zrównoważonym gospodarowaniu zasobami. W części trzeciej prezentujemy przykładowe aktywności: zadania interdyscyplinarne (w przygotowaniu). Przybliżą one uczniom i uczennicom kilka wyzwań ekologicznych, z którymi się dziś mierzymy, i zagadnień środowiskowych, o których można rozmawiać w szkole na różnych przedmiotach – niezależnie lub uzupełniając się w różnych dziedzinach – realizując jednocześnie założenia podstawy programowej.

Materiałem dodatkowym jest film (ok. 5 minut), w którym zachęcamy do znalezienia w szkole przestrzeni dla tych istotnych zagadnień: różnorodność biologiczna, klimat, zrównoważony transport, budownictwo i żywność. Prezentujemy jak, w ramach edukacji ekologicznej, społeczność szkolna, w tym młodzież, może uczestniczyć w realizacji strategii Europejski Zielony Ład odpowiadając na zidentyfikowane wyzwania.