10 „gotowców” na TEG – szkoły podstawowe i ponadpodstawowe

Zebraliśmy dla Was 10 propozycji bezpłatnych scenariuszy, które na przykładach, z aktywnymi metodami tłumaczą nasze powiązania ze światem i ich konsekwencje. Mogą się szczególnie przydać na okoliczność Tygodnia Edukacji Globalnej.

Są to propozycje dla starszych klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.

Scenariusze pochodzą z różnych lat, więc prosimy o krytyczne spojrzenie na prezentowane w nich dane – może być konieczność ich aktualizacji.

1️⃣ Czyje róże, czyje kolce? – wydawca: Civic Polonus

Dzięki temu scenariuszowi odkrywamy, że duża część dostępnych w Europie róż pochodzi z państw afrykańskich i możemy zgłębić związane z tym konsekwencje. Wprowadzone jest pojęcie żywnościokilometrów (food miles). Lekcja w oparciu o ten materiał to także szansa na dyskusję czym są godne warunki pracy i jak możemy się przyczynić do ich polepszenia dla osób z globalnego Południa. W wersji okrojonej scenariusz nadaje się także dla klas młodszych.

LINK >>>

2️⃣ Wszyscy jesteśmy ekspert(k)ami – na przykładzie telefonów komórkowych – Wydawca: Kupuj odpowiedzialnie

Telefonów komórkowych używamy non stop. Ale czy wiemy o ich pochodzeniu równie dużo co o dostępnych w nich funkcjach i aplikacjach? Ten scenariusz pozwala zapoznać się z podstawowymi problemami, które generuje przemysł elektroniczny i kreatywnie pomyśleć o działaniach uświadamiających inne osoby.

LINK >>>

3️⃣ Co kryje się za metką Twoich ubrań? – wydawca: Polska Zielona Sieć

Ten scenariusz pozwala zrozumieć zależności występujące w łańcuchu dostaw zglobalizowanego przemysłu odzieżowego. Porusza też kwestię konsekwencji jakie wiążą się z obniżaniem kosztów produkcji odzieży oraz pomaga wskazać działania, jakie mogą być podjęte na poziomie indywidualnym w celu podniesienia standardów społecznych i środowiskowych przy produkcji odzieży.

LINK >>>

4️⃣ Odpowiedzialna turystyka – co to takiego? – wydawca: Fundacja Kultury Świata

Turystyka kojarzy się z odpoczynkiem, ale jest też wielkim przemysłem, który odbija swoje piętno na środowisku oraz lokalnych społecznościach. Co możemy zrobić, aby podróżować bardziej odpowiedzialnie? To właśnie pomaga zrozumieć ten scenariusz.

LINK >>>

5️⃣ Wirtualna woda – realne problemy – wydawca: Centrum Edukacji Obywatelskiej

Czym jest ślad wodny? Czy to możliwe, że kupując kolejną parę dżinsów zużywamy wodą? Jakie konsekwencje dla lokalnego środowiska ma fakt, że produkcja rzeczy odbywa się w krajach globalnego Południa? M.in. nad tymi pytaniami będą zastanawiać się osoby biorące udział w zajęciach na podstawie tego scenariusza.

LINK >>>

6️⃣ Zmniejsz dystans – jedz lokalnie! – wydawca: Polska Zielona Sieć

Jak daleką drogę przebywają niektóre produkty, aby dotrzeć na nasz talerz? Jakie to ma skutki dla ludzi i środowiska? Czym są food miles i Sprawiedliwy Handel? Czy możemy coś zrobić, aby zmienić bieżący stan rzeczy? To główne zagadnienia poruszane w tym scenariuszu.

LINK >>>

7️⃣ T-shirt, spodnie, kurtka, czyli happening o migracji ubrań – wydawca: Fundacja Emic

To propozycja dla tych, którzy chcą nie tylko rozmawiać i zdobywać wiedzę, ale także działać. Nie jest to scenariusz lekcji, a raczej przewodnik jak przeprowadzić cały proces, aby finalnie zorganizować happening o realiach produkcji ubrań i naszych zachowaniach konsumpcyjnych. Bez problemu może być użyty na zajęciach, ale także jako element szkolnego projektu.

LINK >>>

8️⃣ Wystawa „Globalne Współzależności” – wydawca: Polska Akcja Humanitarna

Ta publikacja to pomysł na szkolną wystawę, ale także świetny punkt wyjścia do dyskusji podczas zajęć czym są globalne współzależności na kilku przykładach: wirtualnej wody, odpowiedzialnej turystyki, elektrośmieci oraz czekolady. Dodatkowo w zestawie znajdziecie plakaty do tzw. „cichych dyskusji”, które angażują do rozmowy wokół pytań o nasz wpływ na to, co dzieje się na świecie.

LINK >>>

9️⃣ Ćwiczenia: Sklep i Handel – wydawca: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Każde z tych ćwiczeń bez problemu może zająć godzinę lekcyjną. W pierwszym osoby uczestniczące wcielają się w rol ę zespołu, który planuje otwarcie odpowiedzialnego sklepu. Wspólnie powinny zdecydować, według jakich zasad go zorganizują.

Natomiast w ćwiczeniu „Handel” osoby uczestniczące poddają refleksji dominujący obecnie model handlu i jego konsekwencje oraz wcielają się w rolę producentów, pośredników i konsumentów, aby lepiej zrozumieć ich punkty widzenia oraz wady obecnego systemu.

LINK >>>

🔟 Sieciujemy się – wydawca: Amnesty International

To propozycja trochę z innej perspektywy, nie pokazuje wprost samych współzależności globalnych, ale pozwala doświadczyć siłę sieci i mikro-społeczności, a to jest podstawa, aby móc efektywnie działać na rzecz bardziej sprawiedliwego świata.

LINK >>>

Możesz również polubić…